Katalog



  • William S. Lind, Jak powstała polityczna poprawność?

    Gdzie te wszystkie rzeczy, o których słyszeliście dziś rano, wiktymologiczny feminizm, ruch praw gejów, wymyślone statystyki, poprawianie historii, kłamstwa, żądania, cała ta reszta - skąd to się wywodzi? Po raz pierwszy w naszej historii Amerykanie trwożą się przed tym, co powiedzą, co napiszą i co pomyślą.


  • Józef Maria Bocheński, Społeczeństwo

    Po rozważaniach na tematy ontologiczne wróćmy obecnie do spraw ludzkiego istnienia, a mianowicie do zagadnień społeczeństwa


  • Bogusław Włodawiec, Claus Offe o politycznej legitymizacji poprzez decyzję większości

    Krytyka demokracji przeprowadzona z pozycji demokratycznych i egalitarystycznych nie może nie budzić zainteresowania.


  • Franciszek Adamski, Czy rodzina ma przyszłość?

    Historia cywilizacji nie zna żadnej zorganizowanej społeczności ludzkiej, która nie miałaby u swych podstaw najmniejszej grupy, określonej przez Arystotelesa mianem podstawowej komórki społecznej, a w naszym języku - ze względu na jej funkcję rozrodczą - rodziną.


  • Włodzimierz Pańków, Dylematy i pułapki legitymizacji porządku społecznego PRL i III Rzeczpospolitej

    Współczesne sposoby legitymizowania społecznego porządku Pojęcia legitymacji i legitymizacji towarzyszą na ogół refleksji na temat władzy i instytucji, zresztą niekoniecznie rozłącznie, gdyż, jak wiadomo, refleksja ta dotyczy zjawisk dość ściśle ze sobą związanych.


  • Mirosław Karwat, Geneza aktów prowokacji

    Oczywiste i jednoznaczne rozgraniczenie i przeciwstawienie zachowań wywołujących niezamierzony, a nawet nieuświadamiany efekt prowokacji oraz zachowań mających status jawnych aktów prowokacji, może przesadnie nas zasugerować w wyobrażeniu o naturze samych aktów prowokacji.


  • Leszek Gawor, Idea cywilizacyjnego pluralizmu Feliksa Konecznego

    I. We współczesnym świecie społecznym obserwujemy dwie generalne przeciwstawne tendencje.


  • Krzysztof Wołodźko, Jak Polacy podupadają na zdrowiu psychicznym

    Dogmat: "nie stać nas na politykę społeczną" coraz wyraźniej razi swoją nieodpowiedzialnością w kraju, który wciąż płaci koszty transformacji opartej w dużej mierze na komercjalizacji wszelkich sfer życia.


  • Kinga Kocjan, Kultura w kontekście społecznym - proces nabywania i wrastania w kulturę

    Kultura towarzyszy człowiekowi od niepamiętnych czasów w odpowiedzi na potrzebę komunikowania się, tworzenia, budowania, przygotowywania posiłków oraz zastanawiania się nad otaczającym światem.


  • Kinga Kocjan, Międzypokoleniowy przekaz kultury

    Dziedzictwo kulturowe rozumiemy, jako treści i dobra kulturowe, przekazywane (nadawanie i odbieranie) w czasie i przestrzeni, podlegające społecznemu wartościowaniu, zazwyczaj uważane za ważne i doniosłe zarówno dla teraźniejszości danej zbiorowości jak i dla jej przyszłości.


  • Ryszard Polak, Nauka Feliksa Konecznego o cywilizacjach a idea zjednoczonej Europy

    Uwagi wstępne. Feliks Koneczny i jego dzieła Spośród wielu polskich uczonych, którzy wypowiadali się na łamach swoich dzieł na temat idei zjednoczenia Europy niewątpliwie na uwagę zasługuje jeden z największych historyków i myślicieli żyjących w II połowie XIX oraz w I połowie XX stulecia, niestety mało przywoływany i znany przez współczesnych badaczy i polityków, Feliks Koneczny.


  • Janusz Wróbel, Niedokończony sen, czyli gorzka słodycz ojczymiej ziemi

    Oto przed Państwem zbiór bardzo osobistych świadectw, będących zapisem doświadczeń osób, które wiatr dziejów lub oka życiowych cyklonów wywiały na Antypody.


  • Denis McQuail, Płeć kulturowa a media masowe

    Studia nad płcią kulturową to dziedzina ściśle współpracująca z badaniami feministycznymi, w której teoria różnicującego odczytania kulturowego tekstów medialnych poczyniła szczególne postępy.


  • Benedykt Krzysztof Peczko, Polityka, media i "rzeczywistość" cz. 1.

    Wprowadzenie Kiedy dysponujemy wiedzą na temat NLP i rozwinęliśmy choćby podstawowe umiejętności, jakich ono dostarcza, to warto stosować je następnie we wszelkich dziedzinach naszego życia.


  • Benedykt Krzysztof Peczko, Polityka, media i "rzeczywistość" cz. 2.

    Public Relations i gra na emocjach Nie handlujemy obrazami, lecz rzeczywistością.


  • Benedykt Krzysztof Peczko, Polityka, media i "rzeczywistość" cz. 3

    Język wpływu i agresywne metafory Nasza praca polega na dawaniu ludziom nie tego, czego chcą, ale tego, co my uważamy, że powinni dostać.


  • Włodzimierz Pańków, Transformacja społeczno-gospodarcza jako ciąg efektów perwersyjnych i przywracanie społecznej równowagi

    Cele artykułu Sądzę, że w tym krótkim tekście podsumowującym socjologiczną refleksję nad społecznymi przemianami w Polsce w okresie dwudziestolecia nazywanego bądź "postkomunizmem", bądź, bardziej ambitnie, III Rzeczpospolitą, warto zastanowić się przede wszystkim nad społeczną logiką tych przemian i sposobem ich ulokowania w ich historio-filozoficznym kontekście.


  • Maciej Giertych, Wojna cywilizacji w Europie

    Ludzkość można dzielić według rasy, religii, języka, wykonywanych zawodów, poziomu edukacji, a także innych kategorii, wśród których cechą wyróżniającą najwyższego rzędu jest cywilizacja.

  • Krzysztof Konecki, Odczarowanie świata dotyczy także miłości

    'Odczarowanie świata' (Entzauberung der Welt) to termin wprowadzony do socjologii przez Maxa Webera. Oznacza on proces społeczny w którym następuje postępująca racjonalizacja i formalizacja stosunków społecznych prowadząca do ich urzeczowienia.

  • Krzysztof Konecki, W pułapce reguł większości

    Czy inni decydują za nas? Czy jestem samodzielną i niezależną osobą? W biznesie, życiu prywatnym, decyzjach politycznych, ideologicznych, w zakupach, preferencjach artystycznych? Zadając sobie to pytanie wielu odpowie tak, jesteśmy niezalezni i suwerenni w swych decyzjach.