Reklamy
Gorące wiadomości
Brutalne gry komputerowe zwiększają agresję
Brutalne gry komputerowe osłabiają reakcję mózgu na rzeczywiste akty przemocy - wykazali naukowcy z USA. Co więcej, towarzyszy temu wzrost zachowań agresywnych, poinformowali na łamach pisma "Journal of Experimental Social Psychology". Już wcześniej zaobserwowano, że osoby biorące udział w brutalnych grach wideo są bardziej skłonne do agresji i do popełniania przestępstw, niż ich rówieśnicy. Interpretacja tej zależności jest jednak przedmiotem nieustannych sporów między psychologami. Jedni uważają, że ten rodzaj gier faktycznie podnosi poziom agresji, według innych, osoby skłonne do agresji po prostu częściej grają w takie gry.
Najnowsze wyniki badań uzyskane przez naukowców z Uniwersytetu Stanu Missouri w Columbii wskazują, że między grami pełnymi przemocy i wzrostem agresji faktycznie istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Badania przeprowadzono na grupie 39 ochotników, którzy mieli duże doświadczenie w grach komputerowych. Poproszono ich o wypełnienie ankiety, na podstawie której oceniano to, jak często korzystają z "naszpikowanych" brutalnością gier.
Następnie pokazywano im serię zdjęć, z których większość była neutralna pod względem emocjonalnym, a tylko nieliczne przedstawiały prawdziwe akty przemocy lub inne sceny związane z negatywnymi emocjami, jak widok chorych dzieci czy nieżywych zwierząt.
W czasie testu rejestrowano elektryczne fale mózgu (tzw. elektroencefalografia) znane jako sygnał P300. Jest on automatyczną reakcją mózgu na informacje znaczące dla pacjenta. Dlatego pojawia się bardzo szybko - w jedną trzecią sekundy - po odebraniu ważnych treści. W przypadku scen z przemocą sygnał P300 jest silniejszy, gdy są one zaskakujące i poruszające dla pacjenta.
Okazało się, że mózg osób, które często brały udział w nasyconych przemocą grach komputerowych, reagował słabiej i z pewnym opóźnieniem na brutalne sceny z rzeczywistości. Jednak reakcja mózgu na inne obrazy wywołujące emocje negatywne była normalna.
"To potwierdza, że osoby, które są częstymi użytkownikami brutalnych gier komputerowych, stają się niewrażliwe na rzeczywiste akty przemocy. Innymi słowy, nie dostrzegają wyraźnych różnic między nimi a scenami neutralnymi" - komentuje prowadzący badania psycholog Bruce Bartholow. Nie jest to zresztą dziwne, brutalne gry są od lat stosowane po to, by znieczulić żołnierzy na przemoc, której mogą doświadczyć w czasie wojny.
Źródło: Onet.pl
Zobacz więcej wiadomości
Żaden Czytelnik nie napisał jeszcze swojego komentarza. Napisz swój komentarz