Reklamy
Gorące wiadomości
Czwarta edycja kampanii "Twarze Depresji"
23 lutego 2017 r. w Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją rusza czwarta edycja kampanii "Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję", a pierwsza poświęcona tej chorobie u seniorów. W Polsce na depresję cierpi ponad półtora miliona Polaków. Niestety wciąż większość osób nie podejmuje walki z tą śmiertelnie niebezpieczną chorobą, która coraz częściej dotyka również seniorów.
W 2015 roku ponad 5,5 tysiąca Polaków popełniło samobójstwo, z czego prawie dwa tysiące stanowili seniorzy (z grupy 60+) - wynika z danych Komendy Głównej Policji. Oczywiście nie za każdym z tych dramatów stała depresja, ale niestety jest ona odpowiedzialna za znaczną część zamachów samobójczych.
W 4. edycji ambasadorami kampanii są aktorzy i dziennikarze: Bożena Dykiel, Teresa Lipowska, Ewa Błaszczyk, Krystyna Czubówna, Wiktor Zborowski, Jarosław Gugała i Maciej Orłoś. Organizatorami kampanii są: Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji, Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, Stowarzyszenie "mali bracia Ubogich" oraz Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
- "Myślę, że większość ludzi samotnych jest zagrożonych depresją" - mówi Teresa Lipowska, aktorka, ambasadorka kampanii "Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.". - "Jesteśmy małżeństwem przez wiele, wiele lat, po czym jedno z nas odchodzi. I ten moment jest bardzo ciężki. Ja to doskonale znam. Mija dziesięć lat odkąd odszedł mój mąż? Zaraz po jego śmierci wpadłam w szaleńczy wir pracy. Wzięłam na siebie znacznie więcej zobowiązań. Jeździłam na spotkania po całej Polsce - do domów kultury, do dzieci, do szpitali. I za pieniądze i bez pieniędzy - byle tylko wyjść z domu. Gdybym usiadła i zaczęła płakać po mężu, z którym przeżyłam prawie pięćdziesiąt lat, to myślę, że kompletnie bym się załamała. Na szczęście miałam mój serial "M jak miłość", który mnie absolutnie mobilizował, a ponadto starałam się szukać jakiegokolwiek zajęcia z ludźmi, bo to jest najważniejsze, żeby wyjść z domu i dołka, w który człowiek wpadł."
- "Ludzie starsi, często samotni lub opuszczeni, żyją w zamknięciu sam na sam z chorobą" - dodaje Krystyna Czubówna, ambasadorka kampanii. - "Musimy umieć i chcieć do nich dotrzeć bo depresja bez wsparcia jest chorobą śmiertelną. Mój udział w kampanii "Twarze depresji" jest oczywisty."
Kampania "Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję" składa się z następujących elementów:
- konferencji prasowej z udziałem ambasadorów i specjalistów 23 lutego 2017 r. o godz. 12 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie,
- spotu telewizyjnego (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),
- spotu radiowego (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),
- wywiadu telewizyjnego i radiowego z Barbarą Wilewską-Bober (żoną Andrzeja Bobera) cierpiącą na depresję odkąd skończyła 57 lat (leczy się już ponad 20 lat)
- strony internetowej www.twarzedepresji.pl, na której znajdują się informacje o depresji, a także wszystkie nasze materiały przygotowane do bezpłatnego wykorzystania przez media (tu znajdują się również podziękowania dla wszystkich osób i instytucji, które nas wspierają).
- dwutygodniowej kampanii billboardowaej od 15 lutego 2017 r. (partner główny - firma MEDIsystem),
- stale aktualizowanego FanPage'a na portalu Facebook, gdzie mamy już prawie 8 tysięcy polubień,
- plakatu z udziałem wszystkich naszych ambasadorów, który będzie przekazany do pół tysiąca Uniwersytetów Trzeciego Wieku niemal w całej Polsce,
- książki Anny Morawskiej pt. "Twarze depresji", w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych na depresję i ich rodziny.
W Polsce na leczenie depresji bez wątpienia powinniśmy wydawać więcej, bo coraz więcej z nas się z nią zmaga. Szacuje się, że problem dotyczy półtora miliona Polaków, ale zaledwie co trzeci podejmuje leczenie. Oficjalnie ponad pół miliona osób leczyło się na depresją w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia - wynika z najnowszych danych za 2015 rok. Za ich świadczenia NFZ zapłacił ponad sto siedemdziesiąt trzy miliony złotych.
Z informacji biura prasowego NFZ wynika, że w 2016 roku zwiększono wydatki na świadczenia zdrowotne o prawie dwa miliardy złotych, a psychiatria dostanie więcej o ponad sto milionów złotych. Zatem w 2016 roku wydatki na psychiatrię będą stanowiły około 3,6% wszystkich wydatków zdrowotnych. Choć z roku na rok jest nieco lepiej, to przed nami nadal wiele pracy. W Unii Europejskiej na leczenie psychiatryczne przeznacza się średnio 5,8 procent wydatków zdrowotnych, czyli znacznie więcej niż w Polsce.
Suma kosztów poniesionych w związku z depresją przez NFZ i ZUS, a więc przez wszystkich płatników składek, w 2015 roku daje ponad miliard złotych. Z danych firmy IMS Health Poland Ltd. wynika, że w 2015 roku kupiliśmy ponad szesnaście milionów opakowań leków antydepresyjnych o wartości prawie 260 milionów złotych. W porównaniu z 2008 r. sprzedaż liczby opakowań antydepresantów wzrosła o 35%.
Konferencja odbędzie się 23 lutego 2017 r. o godz. 12.00 w sali S305 w siedzibie Uniwersytetu SWPS przy ulicy Chodakowskiej 19/31 w Warszawie. Wstęp wolny. Więcej informacji na temat konferencji znaleźć można na stronie wydarzenia.
Weź udział w naszej ankiecie. Czy kiedykolwiek chorowałeś (-aś) na depresję?
Opublikowano: 2017-02-17
Źródło: Twarze depresji
Zobacz więcej wiadomości
Żaden Czytelnik nie napisał jeszcze swojego komentarza. Napisz swój komentarz