Gorące wiadomości

Paradoksalne konsekwencje zdrobnień

Banknocik jest mniejszy niż banknot, batonik jest mniej smaczny od batona, a przedmioty sprzedawane w zdrobnionej formie osiągają niższe ceny sprzedaży ? badacze z sopockiego wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej podjęli się weryfikacji tezy o psychologicznych konsekwencjach nazywania przedmiotów w sposób zdrobniony.

Okazało się, że zdrabniając opis przedmiotu zmniejszamy jego wielkość i wartość. ? Zdrobnień w opisie przedmiotów możemy używać co najmniej w dwóch kontekstach ? tłumaczy Konrad Bocian, świeżo upieczony magister psychologii sopockiego wydziału SWPS i współautor badań. ? Zdrabniamy, gdy chcemy zasugerować, że obiekt jest nam bliski i pozytywny lub, gdy chcemy zasygnalizować jego niewielki rozmiar ? dodaje.

W przypadku niektórych dóbr konsumpcyjnych, wielkość produktu wpływa na odczuwaną przyjemność. ? Z porcji trzech gram czekolady czerpiemy mniej radości, niż z piętnastu lub pięćdziesięciu gram ? tłumaczy Bocian. ? Tymczasem używając zdrobnień do opisu przedmiotu zmniejszamy ich postrzeganą wielkość, a co za tym idzie zmniejszeniu ulega również zadowolenie płynące z ich doświadczania ? uzupełnia badacz i dodaje, że na co dzień nie jesteśmy świadomi konsekwencji, jakie wiążą się z używaniem tej formy językowej.

Jako przykład autor podaje wyniki jednego z pięciu przeprowadzonych badań, w którym uczestnicy szacowali, ile byliby gotowi zapłacić za nowe ubrania licytowane na portalu aukcyjnym. Okazało się, że użycie zdrobnionych nazw nowych sztuk odzieży prowadziło do zaniżenia ich wartości o średnio 25 zł. Co ciekawe, użycie zdrobnienia w opisie odzieży nie wpływało na spostrzeganą wiarygodność sprzedającego i nikt z badanych nie zdawał sobie sprawy z tego drobnego zabiegu formalnego. Podobne rezultaty uzyskano w przypadku słodkiej przekąski, której jakość oraz smakowitość oceniana była niżej, gdy badani próbowali batonów opisywanych dla połowy badanych za pomocą zdrobnienia "batonik".

? W jednym z badań wręczaliśmy przypadkowym studentom karty z przypiętymi do nich monetami jednozłotowymi ? opowiada autor badań, dodając, że prawie wszyscy uczestnicy byli mile zaskoczeni niespodziewanym prezentem. ? Wyniki pokazały jednak, że radość u osób, które otrzymały złotówkę była większa niż u osób, którym wręczyliśmy złotóweczkę ? mówi Bocian.

? Rezultaty naszych badań mogą być przydatną wskazówką dla działów sprzedaży i marketingu, które profesjonalnie zajmują się formułowaniem sloganów reklamowych ? zdrobnienia w opisie dóbr konsumpcyjnych zmniejszają ich wielkość, wartość oraz satysfakcję jaką można z nich czerpać ? tłumaczy dr Michał Parzuchowski, psycholog społeczny i pomysłodawca serii badań.

Opublikowano: 2011-09-16

Źródło: Centrum Prasowe SWPS


Zobacz więcej wiadomości



Napisz swój komentarz
Zobacz komentarze Czytelników



Zobacz więcej komentarzy