Porady psychologiczne

Jak sobie poradzić z dolegliwościami, jakie pojawiają się po zaprzestaniu palenia?

Już po raz trzeci chciałem zmierzyć się z rzuceniem palenia. I po raz kolejny przekonałem się, że jest to dla mnie niewykonalne. Palę od 11 lat i wydawało mi się, że nie będzie to bardzo trudne. Jednak nie mogę sobie poradzić z dolegliwościami, jakie dopadają mnie po odstawieniu papierosów. Dosłownie nie jestem tym samym człowiekiem. Męczy mnie potworny ból głowy, zwłaszcza części czołowej, dezorientacja, rozdrażnienie. Czy te objawy kiedyś miną? Jak im zaradzić? Jak skutecznie rzucić palenie?

odpowiada dr n. med. Sławomir Adam Wolniak, lekarz psychiatra dr n. med. Sławomir Adam Wolniak, lekarz psychiatra

Nagłe odstawienie papierosów i niedostarczanie nikotyny organizmowi może mieć dwojakie reakcje - skutki fizyczne i psychiczne. U wieloletnich palaczy jedną z pierwszych jest ból głowy i zatok. W taki sposób organizm reaguje na brak nikotyny. Z kolei wzmożony kaszel to znak, że płuca zaczynają proces oczyszczania ze szkodliwych substancji. Naturalną reakcją jest też spowolniony metabolizm - papierosy wpływają bowiem na perystaltykę jelit, ich odstawienie może skutkować zaparciami.

Kolejną reakcją organizmu jest też pobudzenie, rozdrażnienie, stany lękowe oraz problemy z koncentracją. Na tego typu dolegliwości uskarża się ok. 60 procent osób rzucających palenie.

Te objawy mogą utrzymywać się około dwóch tygodni, do miesiąca, ale prawdą jest, że każdy organizm inaczej radzi sobie z okresem abstynencji. Wiele zależy od motywacji danej osoby, jej nastawienia psychicznego. Uzmysłowienie sobie, że są to objawy przejściowe, może pomóc w skutecznym zerwaniu z nałogiem.

Przejściu przez ten proces niekórym osobom pomagają gumy bądź plastry antynikotynowe. Dostarczając do organizmu określoną przez producenta w danym środku ilość nikotyny łagodzą objawy odstawienia papierosów. Trzeba jednak pamiętać o tym, że chociaż nie palimy, to cały czas dostarczamy nikotynę organizmowi. A przecież właśnie jej chcemy się pozbyć.

W leczeniu uzależnienia od tytoniu stosowane są też tabletki, wydawane z przepisu lekarza, które zawierają cytyzynę. Jest to środek, którego budowa chemiczna podobna jest do nikotyny - stosuje się go w niewielkich ilościach właśnie jako substytut nikotyny w leczeniu objawów głodu nikotynowego. Lek ten należy zażywać pod ścisłą kontrolą lekarza, bo może powodować wystąpienie skutków ubocznych, jak nudności, wymioty, bóle głowy i serca.

W skutecznym rzucaniu palenia każdy może pomóc sobie sam. Poza silną motywacją należy stosować się do pewnych reguł, sprawdzonych przez osoby, które poradziły sobie z objawami odstawiennymi. Wśród nich jest produktywne spędzanie czasu. Zwłaszcza przez pierwszy tydzień powinny to być przyjemne czynności, które pozwolą na odwrócenie uwagi od pojawiających się wówczas stanów lękowych czy rozdrażnienia. Doskonałym sposobem na wyzwolenie endorfin, tzw. hormonów szczęścia, są ćwiczenia fizyczne. Skutecznie odwrócą uwagę od głodu nikotynowego oraz wspomogą dotlenienie organizmu. Ważne, by odbywały sie w sposób cykliczny. W naturalny sposób wpłyną na poprawę przemiany materii i spalanie kalorii. Osoby palące bardzo często nie podejmują zerwania z nałogiem właśnie ze względu na obawę przed zwiększeniem apetytu i dodatkowymi kilogramami.

W naturalnym oczyszczaniu organizmu z toksyn i łagodzeniu objawów odstawiennych pomocna będzie odpowiednia dieta, bogata w produkty zawierające błonnik, warzywa i owoce, przyjmowanie dużej ilości wody oraz soków owocowych.

Tylko kwestią czasu jest powrót gospodarki biologicznej organizmu na właściwe tory i całkowite oczyszczenie go z nikotyny. Niewątpliwie dodatkową motywacją będzie wizja poprawy stanu domowego budżetu. Z pewnością nie lada wrażenie robi na Panu roczna kwota wydawana na papierosy. Trzeba uwierzyć w to, że te pieniądze można zaoszczędzić i wydać je na wymarzone wczasy, czy dołożyć do kupna lepszego samochodu. W ten sposób uda się zrealizować marzenia i to za pieniądze, których na te cele pewnie zawsze brakowało.

Inne porady