Porady psychologiczne

Jak pomóc dziecku z ADHD?

Mam 7-letniego syna, u którego stwierdzono ADHD. Nie usiedzi w miejscu, jest bardzo ruchliwy i ma kłopoty z koncentracją, czyli występują u niego klasyczne objawy tej choroby. Jest pod stałą opieką psychologa, będzie też leczony farmakologicznie. Synek jest dość inteligentny, ale przez tę ruchliwość i roztargnienie słabo idzie mu w szkole. To dopiero I klasa, boję się co będzie dalej. Czy mogę w jakiś sposób zadbać o jego naukę, umiejętności poznawcze? Jak mu pomóc?

odpowiada dr n. med. Sławomir Adam Wolniak, lekarz psychiatra dr n. med. Sławomir Adam Wolniak, lekarz psychiatra

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej, nie jest opóźnieniem rozwojowym ani upośledzeniem umysłowym. Nie ma też jednego sprawdzonego lekarstwa na ADHD. Jest to zaburzenie rozwojowe, które wymaga podjęcia odpowiedniej terapii psychologiczno-pedagogicznej. Nadpobudliwość psychoruchowa ma niewątpliwie wpływ na niepowodzenia szkolne u dziecka, powoduje trudności wychowawcze.

Jedną z niefarmakologicznych metod leczenia ADHD jest terapia EEG Biofeedback. W świecie nauki panuje przekonanie, że u osób z ADHD dochodzi do rozregulowania funkcjonowania układu neurobiologicznego - mają one nieco zmieniony obraz fal mózgowych. Metoda biofeedback pozwala na przywrócenie harmonii czynności bioelektrycznej mózgu.

Terapia polega na podłączeniu pacjenta do specjalnych czujników, dzięki którym możliwe jest obserwowanie na ekranie komputera przebiegu fal mózgowych. Dzięki temu pacjent może spróbować oddziaływać na nie w sposób kontrolowany. Efekt jego wysiłków pojawia się na monitorze. Całość przypomina grę komputerową - pacjent obserwuje czynności swojego mózgu pod postacią np. jadącego samochodu. Przy wzroście aktywności mózgu otrzymuje nagrodę za właściwy przebieg gry. Prowadzący zajęcia terapeuta jest w stanie stymulować pożądane częstotliwości fal mózgowych i hamować te niepożądane.

W ten sposób mózg uczy się tworzenia prawidłowych fal mózgowych, a co za tym idzie, poprawia się koncentracja i pamięć, zmniejsza się poziom stresu i poprawia nastrój. Zmniejszeniu ulegają też objawy charakterystyczne dla osób z ADHD, czyli nadpobudliwość psychoruchowa.

Metodę biofeedback wykorzystuje się właśnie przy nadpobudliwości, agresji, gdy u dziecka występują problemy w nauce, w koncentracji, ale też w sytuacji, gdy nękają go bóle głowy i chroniczne zmęczenie.

Jak wykazują badania naukowe, skuteczność biofeedback w poprawie koncentracji szacuje się na ok. 95-98 procent, natomiast w innych zaburzeniach od 60 do 75 procent.

Inne porady