Porady psychologiczne

Czym jest nerwica i jak się ją leczy?

Moja mama po zmianach w jej firmie, jakie miały miejsce kilka miesięcy temu, stała się bardzo nerwowa. Żyje w ciągłym stresie, ma nadmiar obowiązków, co odbiło się na jej kondycji psychicznej. Do tego zaczęły ją męczyć bóle głowy, brzucha, często cierpi na niestrawność, ma kłopoty ze snem.

Lekarz pierwszego kontaktu zlecił jej szereg badań, a ponieważ wyniki były dość dobre, przypuszcza, że może mieć to związek z nerwicą na podłożu silnego stresu. Czym jest ta choroba i czy ciężko się ją leczy?

odpowiada dr n. med. Sławomir Adam Wolniak, lekarz psychiatra dr n. med. Sławomir Adam Wolniak, lekarz psychiatra

Zaburzenie psychiczne, jakim jest nerwica, niestety, coraz częściej pojawia się w naszym społeczeństwie. Ta choroba obejmuje zespół rozmaitych dolegliwości powodowanych lękiem i stresem, a objawia się w sposób psychiczny oraz somatyczny. Właśnie tak, jak dzieje się to u Pani mamy.

Najczęściej nerwica lękowa dopada osoby, które żyją w ogromnym stresie lub mają za sobą pewne traumatyczne przeżycia. Może ją powodować także przemęczenie. Jej objawy często uniemożliwiają chorym normalne funkcjonowanie, dlatego konieczne jest podjęcie odpowiedniego leczenia.

Są pewne typowe objawy choroby, do których należą: lęk, niepokój, problemy ze snem, uczucie zmęczenia, nadpobudliwość, zaburzenia pamięci, zaburzenia dysocjacyjne. To strefa psychiczna, ale są też symptomy takie, jak bóle głowy, w tym migreny, nadciśnienie, nadmierna potliwość, problemy skórne, tiki nerwowe, mdłości, wymioty, biegunki oraz wiele innych.

Chociaż leczenie nerwicy nie należy do łatwych, to jest konieczne, ze względu na szereg ograniczeń w codziennym życiu spowodowanych chorobą. Zazwyczaj odbywa się dwutorowo ? za pomocą psychoterapii oraz farmakoterapii. Leczenie nerwicy lękowej wspierane jest także dodatkowymi formami terapii, jak relaksacja, terapia światłem czy też terapia zajęciowa.

Tylko holistyczne, czyli całościowe podejście do próby uspokojenia organizmu pacjenta, to najlepsza metoda na pozbycie się przykrych objawów. Podczas psychoterapii chory uczy się również odróżniać napady lęku od faktycznego zagrożenia fizycznego i poznaje metody ich okiełznywania. Jest to najważniejsze zadanie, jakie spełnia ta forma leczenia.

Preparaty farmakologiczne zwykle mają na celu łagodzenie objawów fizycznych i ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Najczęściej stosuje się leki przeciwdepresyjne i nasenne oraz przeciwlękowe, które działają doraźnie.

Dobrze byłoby, gdyby Pani mama wybrała się na konsultację do lekarza psychiatry, który wskazałby odpowiednią dla niej formę leczenia farmakologicznego przy jednoczesnej psychoterapii. Nerwicę lękową leczy się dość długo, bo ciężko uwolnić się od zaburzeń mających dużą skłonność do nawrotów. Warto jednak podjąć walkę z chorobą, by w pełni wrócić do normalnego funkcjonowania zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu rodzinnym.

Inne porady