Depresja matki ma zły wpływ na dziecko

Depresja matki jest istotnym czynnikiem ryzyka zaostrzeń objawów astmy u dziecka - informują naukowcy na łamach "Journal of Pediatric Psychology".
Naukowcy z Centrum Dziecięcego Johnsa Hopkinsa przeprowadzili ankietę wśród 262 Afroamerykanek, których dzieci chorowały na astmę. Zauważyli wówczas, że im więcej objawów depresji przejawia matka, tym ciężej dziecko przechodziło astmę.

"Choć naszym zamiarem nie było mierzenie tego, w jakim stopniu depresja matki zwiększała częstotliwość występowania objawów u dziecka, zależność, która wyłoniła się w trakcie badań okazała się bardzo wyraźna" - mówi prowadząca badania psycholożka dr Kristin Riekert.

Jak podkreśla dr Riekert, zależność ta działa tylko w jedną stronę, gdyż częstotliwość objawów astmy u dziecka nie ma wpływu na depresję matki. To z kolei sugeruje, że stan psychiczny matki jest niezależnym czynnikiem ryzyka i może zwiastować częstsze zaostrzanie się objawów u dziecka.

Rodzice są najczęściej odpowiedzialni za wprowadzenie w życie wskazówek lekarza, muszą więc dopilnować regularnego przyjmowania leków przez swoją pociechę i pamiętać o częstych wizytach kontrolnych. Depresja i związane z nią zmęczenie, problemy z pamięcią i koncentracją może znacznie utrudniać kontrolowanie przewlekłej choroby dziecka - wyjaśniają eksperci.

Badacze podkreślają jednocześnie potrzebę zwracania większej uwagi na stan psychiczny głównego opiekuna dziecka w gabinetach lekarskich.

"Skoro zawsze pytamy rodziców, czy palą papierosy, może pora zacząć pytać, jaki jest ich stan emocjonalny. Niepokojące sygnały o stanie psychicznym rodziców powinny być wychwycone przez lekarza, który w razie potrzeby powinien zlecić odpowiednie badania i terapię" - mówi współautorka badań dr Arlene Butz.

Choć w badaniach wzięły udział tylko kobiety, autorzy zaznaczają, że taka sama zależność będzie najprawdopodobniej widoczna w przypadku ojców.

Opublikowano: 2009-11-22