Zespół stresu pourazowego a ryzyko chorób serca

Zespół stresu pourazowego może zwiększać ryzyko niedokrwiennej choroby serca u mężczyzn w podeszłym wieku - donoszą naukowcy na łamach styczniowego wydania pisma "JAMA and Archives Journals". Zespół stresu pourazowego (PTSD) jest zaburzeniem psychicznym, do którego dochodzi po przeżyciu traumatycznej sytuacji (np. klęski żywiołowej, wypadku, wojny czy gwałtu). Objawia się wzmożoną nerwowością, nadpobudliwością, napadami lęku i problemami ze snem.

Związek między stresem i niedokrwienną chorobą serca (CHD) był postulowany już od dawna. Liczne badania dowiodły, że choroby sercowo-naczyniowe i czynniki za nie odpowiedzialne częściej występują u osób z PTSD. Jednak dotychczas nigdy nie skupiono się na dokładnym przebadaniu tej zależności. Naukowcy pod kierunkiem dr Laury Kubzansky z Harvard School of Public Health w Bostonie podjęli się wykazania słuszności hipotezy zakładającej istnienie związku pomiędzy tymi schorzeniami. W tym celu przebadali prawie 2 tys. mieszkających w Bostonie weteranów wojennych, cierpiących na zespół stresu pourazowego.

Okazało się, że im silniejsze były objawy PTSD, tym większe (średnio o 26 proc.) zagrożenie niedokrwienną chorobą serca i zawałem.

"Mimo iż pacjenci nie skarżyli się na wyraźne dolegliwości fizyczne, np. ból w klatce piersiowej, to jednak znajdowali się w grupie podwyższonego ryzyka zachorowania na CHD", mówią autorzy.

"Wyniki naszych badań dowodzą, że dolegliwości związane z zespołem stresu pourazowego mogą zwiększać ryzyko niedokrwiennej choroby serca u starszych mężczyzn. Traumatyczne przeżycia i długotrwały stres przyczyniają się nie tylko do wystąpienia poważnych problemów psychicznych, ale także kardiologicznych" - podsumowują naukowcy.