Forum dyskusyjne

Przeczytaj komentowany artykuł

RE: Percepcja wzrokowa a lateralizacja u dzieci pr

Autor: aligna   Data: 2008-01-05, 18:02:24               

Artykuł czytałam z wielką uwagą i zaciekawieniem i jeszcze bardziej zadziwiona jestem po jego przeczytaniu. Padło w nim niejedno stwierdzenie, które wydaje mi się dość kontrowersyjne. Oczywiście nie zamierzam podważać autorytetów typu prof. Spionek, ale jestem zdziwiona tezą, iż problemy z uzyskaniem właściwego dla wieku poziomu tempa i rozumienia czytanego tekstu, występuje częściej u dzieci z obniżonym poziomem inteligencji niż u ich rówieśników z poziomem rozwoju umysłowego-powyżej normy. Przecież mówiąc o dyslektykach zawsze mamy na myśli osoby z (przynajmniej) normą w tymże rozwoju. U dzieci z pogranicza lub poniżej normy owe problemy mogą występować z identycznymi objawami, ale nie są dysleksją lecz przejawem właśnie obniżonych możliwości umysłowych. Czy zatem uzasadnione jest porównywanie obu grup i badanie takowych korelacji? Czy nie jest to jak porównywanie bólu nadgarstka związanego z przeciążeniem noszeniem ciężkich toreb, a bólu ręki złamanej? I jedno i drugie to ból ręki, ale przyczyny - nieporównywalne i krzywdzące.
Również skrzyżowana lateralizacja to nie tylko spostrzeganie (wzrok), ale również słyszenie i odbieranie dźwięku oraz odzwierciedlanie go w piśmie. Mając dominujące lewe ucho, dźwięk przebiega dłuższą drogę do obszaru mózgu, odpowiedzialnego za rozumienie mowy (nie wchodząc w szczegóły anatomiczne mózgu) i dlatego dochodzi do pewnych mikroopóźnień w słyszeniu komunikatu, co ma później odzwierciedlenie w błędach typu-przestawianie liter.
Moja wypowiedź ma charakter pytań i wątpliwości, a nie negacji. Bardzo cieszę się,że jest wielu poszukujących terapeutów, którzy nie spoczywają na laurach, lecz szukają nowych przyczyn dysleksji, by jeszcze lepiej pomagać swoim podopiecznym. Oby tak dalej! Czekam na kolejne ciekawe artykuły, lub odpowiedź na moje wątpliwości. Pozdrawiam

Odpowiedz


Sortuj:     Pokaż treść wszystkich wpisów w wątku