Wątki na forum
Strona główna forumRegulamin forum
- Tutaj są rozmowy o wszystkim i o wszys... (1204)
- Szukam bylego lub zawodowego psycholo... (2)
- Mroczna tajemnica (4)
- Czy to normalne? (4)
- Rozwód (2)
- Trauma córki (3)
- Początki depresji partnerki (3)
- Zwiazek z wdowa (32)
- Buu jakie to smutne , przepraszam (7)
- na rozdrożu ... (11)
- Wazny temat dla mnie (12)
- Kursy/ terapie "Doktor miłość " (10)
- Dziwne zachowanie matki. (2)
- Renta/zasiłek a depresja (2)
- Wampir energetyczny w pracy (23)
- Ciąża córki (8)
- Przerwana ciąża (2)
- Powracająca przeszłość (8)
- Przestałam kochać męża? (54)
- Znudzenie w związku (29)
Reklamy
Forum dyskusyjne
Przeczytaj komentowany artykuł
RE: Percepcja wzrokowa a lateralizacja u dzieci pr
Autor: aligna Data: 2008-01-05, 18:02:24Artykuł czytałam z wielką uwagą i zaciekawieniem i jeszcze bardziej zadziwiona jestem po jego przeczytaniu. Padło w nim niejedno stwierdzenie, które wydaje mi się dość kontrowersyjne. Oczywiście nie zamierzam podważać autorytetów typu prof. Spionek, ale jestem zdziwiona tezą, iż problemy z uzyskaniem właściwego dla wieku poziomu tempa i rozumienia czytanego tekstu, występuje częściej u dzieci z obniżonym poziomem inteligencji niż u ich rówieśników z poziomem rozwoju umysłowego-powyżej normy. Przecież mówiąc o dyslektykach zawsze mamy na myśli osoby z (przynajmniej) normą w tymże rozwoju. U dzieci z pogranicza lub poniżej normy owe problemy mogą występować z identycznymi objawami, ale nie są dysleksją lecz przejawem właśnie obniżonych możliwości umysłowych. Czy zatem uzasadnione jest porównywanie obu grup i badanie takowych korelacji? Czy nie jest to jak porównywanie bólu nadgarstka związanego z przeciążeniem noszeniem ciężkich toreb, a bólu ręki złamanej? I jedno i drugie to ból ręki, ale przyczyny - nieporównywalne i krzywdzące.
Również skrzyżowana lateralizacja to nie tylko spostrzeganie (wzrok), ale również słyszenie i odbieranie dźwięku oraz odzwierciedlanie go w piśmie. Mając dominujące lewe ucho, dźwięk przebiega dłuższą drogę do obszaru mózgu, odpowiedzialnego za rozumienie mowy (nie wchodząc w szczegóły anatomiczne mózgu) i dlatego dochodzi do pewnych mikroopóźnień w słyszeniu komunikatu, co ma później odzwierciedlenie w błędach typu-przestawianie liter.
Moja wypowiedź ma charakter pytań i wątpliwości, a nie negacji. Bardzo cieszę się,że jest wielu poszukujących terapeutów, którzy nie spoczywają na laurach, lecz szukają nowych przyczyn dysleksji, by jeszcze lepiej pomagać swoim podopiecznym. Oby tak dalej! Czekam na kolejne ciekawe artykuły, lub odpowiedź na moje wątpliwości. Pozdrawiam
- Percepcja wzrokowa a lateralizacja u dzieci przedszkolnych - lwias, 2006-07-21, 05:39:39
- RE: Percepcja wzrokowa a lateralizacja u dzieci pr - aligna, 2008-01-05, 18:02:24